Sabtu, 20 September 2014

upin ipin


       *Upin dan Ipin*

 Upin dan Ipin adalah dua orang saudara kembar asal Melayu yang tinggal bersama kakak dan opah mereka dalam sebuah rumah di Kampung Durian Runtuh. mereka sudah menjadi anak Yatim Piatu karna ibu dan ayahnya meninggal saat mereka masih bayi. Kuburan orangtua mereka ditunjukkan dalam sebuah episode berjudul Hari Raya dan Istimewa Hari Ibu.
 Upin lahir 5 menit lebih awal dari Ipin dan oleh karena itu memandang serius peranannya sebagai kakaknya Ipin, Upin lebih pandai dalam bidang komputer dan menjadi ilmuwan cilik di rumahnya. Ipin lebih imut dan lucu dari pada Upin dan gemar makan ayam goreng. Ipin juga cenderung sering mengulang satu kata menjadi tiga kali dalam satu kalimat, khususnya "Betul betul betul". Upin dan ipin selalu bersikap manja pada opah, dan suka menggoda kak ros. Upin dan ipin bersekolah di Tadika mesra.
 Untuk membedakan saudara kembar yang berkepala botak ini, Upin memiliki sehelai rambut di kepalanya dan selalu memakai baju kuning yang tertulis huruf U. Sementara Ipin tidak memiliki rambut, memakai baju biru yang tertulis huruf I, dan ada kain merah di lehernya. Upin & Ipin Lahir Tanggal 24 Mei 2002.
 Upin dan Ipin juga sering mendapat marahan dan pukulan dari kakaknya yang garang.. bernama kak Ros. Tapi Upin Ipin tetap sayang dengan kak Ros.


       *Cikgu Jasmin*

 Cikgu Jasmin ialah wali kelas Upin dan Ipin dan kawan-kawan di Tadika Mesra. Pada sebuah episode bernama Adat, dia ketahuan tidak berpuasa ketika bulan Ramadan dengan sebab yang tidak jelas. Mungkin karena sedang datang bulan. Walau pun begitu, Cikgu Jasmin tetap memainkan peranan sebagai seorang tenaga pengajar yang luas pengetahuan, berdedikasi dan dekat dengan murid-muridnya dia sangat baik dan sabar mengajari murid muridnya. Ketika cikgu akan pindah di Kuala Lumpur, semua muridnya sedih dan pengganti posisi Cikgu Jasmin sebagai guru kelas Tadika mesra adalah Cikgu yang sangat imut dan lucu, Yaitu Cikgu Melati.


       *Cikgu Melati*

 Cikgu Melati adalah pengganti posisi Cikgu Jasmin di Tadika Mesra. Setelah Cikgu Jasmin meninggalkan Tadika Mesra untuk melanjutkan studinya di Kuala Lumpur. Upin Ipin dan teman-teman, datanglah seorang kepala sekolah yang sangat galak, tiba-tiba ada seorang guru yang buku nya terjatuh dan kepala sekolah memberitahukan murid di sekelasnya dia adalah cikgu baru di kelas Upin Ipin dan kawan-kawannya. Nama guru baru itu adalah Cikgu melati. Cikgu Melati sangatlah kreatif, lucu dan imut-imut.

     
       *Azzarudin*

 Azzarudin merupakan ayahnya Ehsan. Penampilan pertamanya dapat dilihat pada episode Juara Kampung (bagian 1), di mana dia bermain bulu tangkis bersama Ehsan. Azzarudin ialah sangat penyayang terhadap Ehsan walaupun ia sama seperti Fizi yang suka memanggil putranya "Intan Payung" yang artinya anak kesayangan atau anak manja.

       *Abang Hamzah/Ustad Hamzah*

 Abang hamzah atau ustadz hamzah adalah ustadz ngaji upin ipin dan kawan-kawan. Abang hamzah suka makan ice cream. Abang hamzah masuk ke episode 'iqro' dan 'rasai kemenangan'.





       *Rajoo*

 Rajoo adalah anak dari Uncle Muthu yang berketurunan Indian Punjaba. Dalam seri Geng, Rajoo mengerti apa arti percakapan Opet. Selain mengerti bahasa Opet, Rajoo juga mengerti semua bahasa binatang. Rajoo juga punya hewan peliharaan yaitu Sapi. Dalam episode berjudul Sapy! oh Sappy! si sapy menghilang. Rajoo teman dekat upin dan ipin. Rajoo juga saat berpetualang meminjam Flash Player milik Kak Lim teman Badrol. Rajoo teman baik upin ipin yang selalu pakai baju biru.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar